Nie przedłużyłem domeny krajowej (.pl) – co zrobić
2009-10-15 11:26:21Domeny mają bardzo dużą wartość dla firm. Często jednak zdarza się, że są przez nie tracone. Dlatego przedsiębiorcy powinni pamiętać, że rejestrując domenę stają się jej abonentami na okres roku, a nie właścicielami. Nieopłacenie domeny często równoznaczne jest z jej utratą.
Warto więc wiedzieć jakie kroki należy podjąć, by ponownie stać się jej użytkownikiem. Jeśli w czasie od 1 - 10 dni rejestrujący zorientuje się, że domena wygasła, odzyskanie jej nie powinno stanowić dużego kłopotu. Należy wtedy niezwłocznie nawiązać kontakt z firmą, w której domena została zarejestrowana. Wystarczy tylko opłacić ją na kolejny rok i przedstawić rejestratorowi potwierdzenie przelewu.
Takie działanie znacznie skróci proces przywracania domeny ponieważ rejestratorzy (np. serwis nazwa.pl) zazwyczaj już na podstawie takiego dokumentu przedłużają ważność domeny. Większym problemem może okazać się próba odnowienia domeny po upływie 14 dni od momentu jej wygaśnięcia. Polskie domeny po upływie okresu abonamentowego poddawane są kwarantannie, która trwa około 15 dni. W takim przypadku należy skontaktować się z rejestratorem i uzyskać informacje na temat statusu domeny. Należy pamiętać, że nieopłacone domeny trafiają do puli wolnych domen i rejestrowane są zgodnie z zasadą „kto pierwszy ten lepszy".
Abonentem domeny może stać się dotychczasowy, jak również nowy klient. Warto wtedy śledzić, czy domena jest już dostępna do ponownego zarejestrowania. Jeśli tak, należy niezwłocznie złożyć zamówienie oraz wpłacić wymaganą kwotę na konto rejestratora. Skutki nie przedłużenia domeny mogą być dla firmy bardzo dotkliwe. Przede wszystkim przestaje działać firmowy serwis internetowy oraz poczta elektroniczna. Wiąże się to ze stratami zarówno finansowymi, jak i wizerunkowymi przedsiębiorstwa.
Sebastian Pacanek
NetArt