Multimedia - Technologie

Pozytywny wpływ gier komputerowych - co dała nam elektroniczna rozrywka?

2019-07-05 10:58:56

Gry wideo to rozrywka, która zrewolucjonizowała dzisiejszy rynek. Zewsząd dochodzą do nas informacje o kolejnych wielkich premierach, legendarnych twórcach oraz… ogromnych pieniądzach. Ich popularność nie wzięła się znikąd i jak się okazuje, oprócz świetnej zabawy, gry komputerowe mają też pozytywny wpływ na grających oraz świat. O co dokładnie chodzi? Sprawdźmy!

Gamepad

To co najbardziej wyróżnia gry komputerowe na tle innych mediów to ich interaktywność. Oczywiście, powstają różne powieści eksperymentalne, paragrafówki czy eksperymenty w stylu "Bandersnatch", jednak żadne z nich, nie gwarantuje nam takiej immersywności, jak właśnie gry. Skutkuje to wzmożonym skupieniem i aktywnością mózgów u grających, co sprzyja ich rozwojowi. Same mechanizmy rządzące grami również otwierają liczne, nowe możliwości, które następnie są wykorzystywane w innych dziedzinach. Jak dokładnie?

Umysł gracza

Liczne badania wskazują, że aktywność mózgu w trakcie grania jest znacznie większa, niż w przypadku, kiedy czytamy coś lub jedynie oglądamy jakieś wydarzenia. Immersyjność sprawia, że reagujemy na bodźce wysyłane przez grę niemal w taki sposób, jakbyśmy sami uczestniczyli w prezentowanej historii. Wiele produkcji stawia nas w różnych sytuacjach - mamy takie gatunki jak pełne zagadek gry logiczne i przygodowe, oraz wypchane akcja gry akcji i strategie. Dzięki kontaktom z takimi grami, poprawia się nasza orientacja przestrzenna, zdolność logicznego myślenia oraz umiejętność podejmowania decyzji pod presją czasu.

Gry to też ciągła nauka nowych rzeczy - mechanik, sterowania i historii. Liczne przypadki pokazują, że granie opóźnia postępowanie choroby Alzheimera i demencji starczej. Umysł zmuszony do pracy na wysokich obrotach i ciągłego przyswajania nowych informacji, dłużej zachowuje dobrą kondycję, co może być wykorzystywane w leczeniu niektórych chorób i terapiach.

Dodatkowo, interakcja z komputerem poprzez kontroler i reagowanie przy jego pomocy na to, co widzimy na ekranie, rozwija naszą koordynację ręka-oko i poprawia nasz czas reakcji. Bez odpowiedniego treningu nasza motoryka nie poprawi się jakoś specjalnie, jednak łącząc granie z innymi ćwiczeniami, możemy osiągać bardzo dobre rezultaty.

Gry w edukacji

Być może niektórym wyda się to nieco dziwne, ale gry wideo wykorzystywane są w niektórych krajach jako pomoc naukowa. Dobrym przykładem jest tutaj znany wszystkim Minecraft. Gra znana jest z pobudzania wyobraźni i kreatywności, nie tylko u młodych ludzi. Otwartość tej produkcji pozwala na interakcję z dziećmi w bardzo plastycznym środowisku cyfrowym, które nie tylko daje możliwości do nauki różnych przedmiotów, ale jest też i bardzo dobrze rozumiane i eksploatowane przez samych uczniów.

Ciekawą perspektywą jest też użycie gier jako integralnej części lub uzupełnienia lekcji języków obcych. Gry fabularne umieszczają nas w pewnych konkretnych sytuacjach, stawiając nam określone cele, który musimy zrealizować używając odpowiednich opcji dialogowych. Produkcje prezentujące wiarygodny kontekst kulturowy, pomagają rozwijać naturalny sposób komunikacji i przyspieszają zapamiętywanie nowego słownictwa.

Wiedza nabyta w grach bardzo często na dłużej zostaje nam w głowach. Przykładowo, można było usłyszeć o przypadkach, gdzie ktoś przeprowadził udaną resuscytację, ratując komuś życie, ponieważ zapamiętał wiarygodnie przedstawioną procedurę ze szkolenia z gry wojennej. Potencjał na wykorzystanie fabularyzowanych lekcji w formie gier komputerowych jest naprawdę spory.

Gry są jednak projektowane nie tylko z myślą o zabawie. W pierwszej chwili może to nie być oczywiste, ale różnego rodzaju symulatory lotów czy inne urządzenia wykorzystujące wirtualną rzeczywistość do nauki, to tak naprawdę gry. Nie są to oczywiście produkty komercyjne, ale ich założenia technologiczne wywodzą się właśnie z gier wideo.

Rozwój kultury

Debata na temat tego, czy gry można traktować jako dzieła sztuki, już dawno została w środowisku graczy i chyba wszystkich rozsądnych ludzi zamknięta - tak, są one sztuką. Oczywiście, patrząc na niektóre skrajne przypadki, ciężko jest dopatrywać się w nich wartości artystycznej, jednak to samo można przecież powiedzieć o filmach i książkach.

Gry komputerowe to dziś integralna część światowej kultury, nie tylko, jeśli chodzi o finansowy udział w rynku i liczbę graczy, ale też i o opowiadane przez nie historie i przeżycia, jakich dostarczają one graczom na całym świecie. O grach się mówi, gry się analizuje, gry wzruszają nas i zachwycają przy pomocy środków, które nie są dostępne dla innych mediów.

Oprócz tego, prężnie rozwijający się aspekt sieciowy gier komputerowych utworzył liczne, nowe społeczności graczy. Mają one co prawda swoje problemy, jak często występująca toksyczność czy podatność na działalność trolli. Ostatecznie jednak, wśród graczy powstaje wiele ciekawych inicjatyw i przyjaźni. Z resztą, wielu przyjaciół ze świata realnego, lubi spotykać się w sieci - jest to łatwe i przyjemne, a dodatkowo pozwala utrzymać kontakt, z tymi którzy są nam bliscy.

Praca i gamifikacja

Elektroniczna rozrywka znana jest z tego, że potrafi angażować na wiele długich godzin. Grami komputerowymi rządzą bardzo ciekawe mechaniki, które wzmagają naszą radość z obcowania z daną produkcją, przyciągają do ekranu na dłużej i pobudzają naszego ducha przygody, zachęcając nas do osiągania coraz lepszych wyników i odkrywania nowych rzeczy.

Brzmi jak coś, co jest przeciwieństwem pracy, jednak w dzisiejszych czasach, bardzo często staramy się to zmienić. Gamifikacja, czy też jak niektórzy wolą “grywalizacja” to przeniesienie mechanik zapewniających dobrą zabawę i chęć postępu w grach, do funkcjonowania miejsc pracy. Ma to zapewnić większą wydajność pracowników jak i polepszyć ich samopoczucie w miejscu pracy.

Rynek elektronicznej rozrywki to też nowe, często bardzo dobrze płatne miejsca pracy, zarówno dla informatyków jak i grafików, muzyków czy też wyspecjalizowanych projektantów gier. Nie jest to łatwa praca, ale dla wielu osób jest to marzenie, dzięki któremu mogą się utrzymać i wieść szczęśliwe życie, które nie byłoby takie udane, gdyby nie pojawienie się gier komputerowych.

Gry i ludzie

Jak widać, gry są integralną częścią naszej rzeczywistości a wielu ludzi nie wyobraża sobie bez nich życia. Należy pamiętać o tym, że trzeba znać umiar, ponieważ uzależnienie od gier komputerowych to realny problem, który został nawet zatwierdzony jako choroba przez Światową Organizację Zdrowia.

Świat bez gier jednak nie byłby taki sam. Miejmy więc nadzieję, że dalszy rozwój tego środka przekazu przyniesie nam wiele kolejnych ekscytujących historii i technologii, które zmienią nasze życie na lepsze.

KSK

fot. Pixabay.com

źródła: newsello.pl, antyweb.pl, sciencedaily.com

Słowa kluczowe: Gry wideo, zalety, gamifikacja, leczenie, rozwój
Komentarze
Redakcja dlaStudenta.pl nie ponosi odpowiedzialności za wypowiedzi Internautów opublikowane na stronach serwisu oraz zastrzega sobie prawo do redagowania, skracania bądź usuwania komentarzy zawierających treści zabronione przez prawo, uznawane za obraźliwie lub naruszające zasady współżycia społecznego.
Zobacz także
Zobacz ciekawe produkcje o tematyce XXX!
Najlepsze gry erotyczne na PC

Zobacz ciekawe produkcje o tematyce XXX!

Greedfall
Poznaliśmy datę premiery gry Greedfall

Gra w wersji fizycznej będzie dostępna na platformy Playstation 4 oraz Xbox One.

Mutant Year Zero Deluxe Edition 
Mutant Year Zero Deluxe Edition wyjdzie na konsole [WIDEO]

Zmilitaryzowane zwierzaki powracają.

Polecamy
Test telefonu Samsung Galaxy 551
Test telefonu Samsung Galaxy 551

Negatywne cechy Samsunga Galaxy 551 widać już na pierwszy rzut oka.

Test telefonu Samsung Galaxy Ace S5830
Test telefonu Samsung Galaxy Ace S5830

Najmłodszy członek rodziny Galaxy. Warto?

Ostatnio dodane
Zobacz ciekawe produkcje o tematyce XXX!
Najlepsze gry erotyczne na PC

Zobacz ciekawe produkcje o tematyce XXX!

Greedfall
Poznaliśmy datę premiery gry Greedfall

Gra w wersji fizycznej będzie dostępna na platformy Playstation 4 oraz Xbox One.