Multimedia - Technologie

The Last of Us: Part 2 może przejść osoba niewidoma - ponad 60 opcji zwiększających "accessibility"

2020-06-02 10:39:22

"Accessibility" to kryterium, które przez bardzo długi czas dosyć rzadko było podnoszone w kontekście gier komputerowych. Te były po prostu robione - dla osób dobrze widzących, słyszących i sprawnie posługujących się kontrolerami. Od zeszłego roku jednak coraz częściej mówi się o tym, że gry powinny być dostępne dla osób z niepełnosprawnościami. Wygląda na to, że Naughty Dog, przy okazji premiery The Last of Us 2, wyznaczyło nowe standardy w branży.

Zobacz też: Zwiastun fabularny The Last of Us: Part II.

Screen z gry The Last of Us: Part II, Ellie pod samochodem

"Accessibility" w The Last of Us: Part II

W grze znajdziemy szereg standardowych, choć wciąż nie wszędzie obecnych opcji, takich jak możliwość manipulowania wielkością interfejsu, zmieniania koloru napisów czy też dopasowania przypisania przycisków na kontrolerze do swoich potrzeb.

To co jednak zwraca szczególną uwagę, to opcje mniej standardowe. Mowa tutaj o takich innowacjach jak:

  • narzędzie zmieniające tekst na mowę (nie tylko w wersji angielskiej),
  • swego rodzaju "szkło powiększające" wykorzystujące touchpad DualShocka 4
  • możliwość nałożenia na ekran np. bardzo wyraźnego kontrastu, dla osób słabiej widzących.

Opcje te były projektowane od początku tworzenia gry.

Zobacz też: Pad do PS5 - informacje o Dual Sense.

Nawiązując do tytułu artykułu, warto przytoczyć tutaj słowa Roberta Krekela, pełniącego funkcję leada działu audio w Naughty Dog. Zapowiedział on, że dzięki ciężkiej pracy inżynierów dźwięku, szlifujących opcje "Accessibility" w The Last of Us: Part II, grę można przejść praktycznie tylko "na słuch" czy też "z zamkniętymi oczami". Dotyczy to też sekwencji akcji i skradanych.

The Last of Us: Part II najbardziej "dostępną" grą w historii

Inspiracją dla studia miał być list od fana. Opisał on swoją przygodę z grą "Uncharted 2: Pośród Złodziei". Miał podczas gry bawić się świetnie, lecz przez swoją niepełnosprawność, nie był w stanie jej przejść - wszystko przez sekwencję QTE (Quick Time Event) pod koniec gry, w której trzeba było szybko naciskać różne przyciski.

Widać, że twórcy wzięli sobie ten list do serca, ponieważ dziś Emilia Schatz, lead gameplay designer pracująca przy grze, określa The Last of Us: Part II grą o największym "Accessibility" w historii. Być może jest to znak, że wchodzimy w kolejną erę gamingu, gdzie każdy będzie w stanie oddawać się tej rozrywce.

Zobacz też: Gameplay The Last of Us: Part II z komentarzem twórców.

KSK

fot. materiały prasowe SONY

źródła: gamesradar.com; theverge.com; twitter.com/robkrekel

Słowa kluczowe: The Last of Us 2, Dostępność, Opcje Accessibility Audio Wideo, Naughty Dog, Emilia Schatz
Komentarze
Redakcja dlaStudenta.pl nie ponosi odpowiedzialności za wypowiedzi Internautów opublikowane na stronach serwisu oraz zastrzega sobie prawo do redagowania, skracania bądź usuwania komentarzy zawierających treści zabronione przez prawo, uznawane za obraźliwie lub naruszające zasady współżycia społecznego.
Zobacz także
Cyberpunk 2077
Pojazdy w grze Cyberpunk 2077. Sprawdź, czym pojeździmy [WIDEO]

Pokazano też nowy zwiastun, materiał z Keanu Reevesem i rozwiązanie konkursu cosplay.

Genshin Impact - screen gra 2020 PS4
Genshin Impact - wrażenia z gry po 15 godzinach [FOTO]

Na recenzję to za mało, ale wiemy już na czym polega światowy fenomen z Chin!

Polecamy
Just Dance 2020
Just Dance 2020 - recenzja wersji na Nintendo Switch

Czy to dobry sposób na rozkręcenie imprezy?

Ostatnio dodane
Cyberpunk 2077
Pojazdy w grze Cyberpunk 2077. Sprawdź, czym pojeździmy [WIDEO]

Pokazano też nowy zwiastun, materiał z Keanu Reevesem i rozwiązanie konkursu cosplay.

Popularne
HP Pavilion 6000
Test laptopa HP Pavilion dv6000

Wraz ze wzrostem popularności komputerów przenośnych, na rynku pojawia się coraz więcej firm oferujących tego typu urządzenia. Ale nie każda firma może się pochwalić wysoką renomą wśród klientów. Na pewno ten problem nie dotyczy firmy Hewlett-Packard...

Mój własny serwer FTP
Mój własny serwer FTP

Artykuł przedstawia instalację i podstawową konfigurację najprostszych i bardzo popularnych serwerów ftp zarówno jeżeli chodzi o linuxa jak i System Windows XP

40 gier komputerowych naszej młodości
40 gier komputerowych naszej młodości

Prezentujemy nostalgiczne wspomnienie o wspaniałych grach komputerowych, które bezlitośnie pożerały za młodu nasz cenny czas.