Polscy pionierzy e-biznesu
2009-08-10 10:54:59Czy w Polsce możliwe jest rozwinięcie i sfinansowanie startup'u na miarę Google czy Twitter? Przyjrzymy się bliżej polskim pionierom polskiego e-biznesu oraz ich sukcesom.
Tygrys Europy?
Polska to według statystyk Eurostatu aktualnie najszybciej rozwijający się kraj w UE z dynamiką wzrostu PKB na poziomie 1,9 proc. r/r za Ikw 2009r. Co prawda GUS podaje wartość nieco niższą bo 0,8 proc. r/r ale i tak stawia to nas w ścisłej czołówce krajów z dodatnim PKB, których raptem w całej UE są trzy - Cypr, Grecja i Polska. Na tle wszystkich krajów Unii, USA i Japonii gdzie produkt krajowy brutto w tym samym okresie spadł odpowiednio o 4,7 proc. r/r, 2,5 proc. r/r oraz 8,4 proc. r/r wynik ten wygląda tym bardziej imponująco!
Tym samym udowadniamy, że nawet podczas globalnego spowolnienia, Polska potrafi się relatywnie szybko rozwijać. Gdy dodamy do tego wrodzoną, narodową żyłkę do interesów wyjdzie, że jesteśmy bardzo przedsiębiorczym społeczeństwem zdolnym do pokonywania wielu przeciwności losu, na swojej drodze do celu.
Czemu zatem wciąż nie słychać o żadnym polskim startup'ie, który osiągnąłby międzynarodowy sukces? Czy to wina niedoboru odpowiedniej kadry naukowej, braku przełomowych pomysłów wśród przedsiębiorców, pozbawionych determinacji do ich realizacji, czy też niechęci inwestorów do finansowania tego typu ryzykownych przedsięwzięć?
Lepszy domek ciasny, ale własny
Oczywiście fundusze które są ukierunkowane na badania i rozwój w firmach i ośrodkach naukowych nie dorównują wysokością tym w USA. Jednak pamiętajmy, że bierzemy pod lupę e-biznes, gdzie naukowe doświadczenie przedsiębiorcy nie musi determinować dobrego i dochodowego biznesu. Weźmy choćby hit medialny ostatnich miesięcy - platformę mikroblogową Twitter.
W przypadku Twittera nie było potrzebne wymyślanie skomplikowanych technologii, za plecami których stałoby prężne centrum naukowe. Wydaje się zatem, że na sukces trzech młodych ludzi z San Francisco, którzy uruchomili ten serwis w 2006 r. większy wpływ miało pozyskanie funduszy na jego rozwój oraz sprawny marketing!
Natomiast fundusze na nowe, dochodowe projekty są w zasięgu ręki - twierdzi Bogusław Bartoń, prezes OneRay Investment SA. Kierowany przez niego fundusz zainwestował ostatnio w perspektywiczną spółkę LocoZone wdrażającą aktualnie na rynek nowy produkt LocoMe, służący do świadczenia usług mobilnego marketingu oraz umożliwiający wykorzystanie go jako kanał ratunkowy szybko informujący o zagrożeniach w danym miejscu. Projekt jest na tyle innowacyjny, iż odpowiednio zarządzany, ma szansę na komercyjny sukces nie tylko w naszym kraju, ale również poza jego granicami.
Zmierzamy zatem do tezy, iż to brak prawdziwie rewolucyjnych produktów oraz skupienie się tylko na macierzystym rynku jest powodem, iż globalnego rynku nie podbił jeszcze żaden polski.
Źródło: newss.pl