Multimedia - Technologie

Gry Quantic Dream - interaktywne kino w świecie gier komputerowych

Gry narracyjne wyglądające jak filmy? To musi być David Cage!

2019-04-23 13:02:50

Gry Quantic Dream, które do tej pory w większości były tytułami ekskluzywnymi na Playstation 4 w końcu zawitają na PC, za sprawą platformy Epic Games Store. Z tej okazji, przyglądamy się nadchodzącym premierom i opowiadamy, czego się po tych tytułach spodziewać.

Kara z gry Detroit Became HumanGry Quantic Dream

Nie licząc kilku mniej znanych projektów takich jak The Nomad Soul, francuskie studio znane jest głównie ze specyficznych tytułów, przypominających bardziej filmy, aniżeli gry.

Jest to formuła dzisiaj już dosyć dobrze znana i lubiana, jednak w 2005 roku, gdy na rynku pojawił się Fahrenheit: Indigo Prophecy, mogło to wywołać niemałą konsternację.

Świadom tego też był najwyraźniej sam David Cage, jeden z głównych twórców i twarz studia, który umieścił samego siebie (!) w tutorialu do gry, gdzie tłumaczy graczowi, jak się gra w jego grę. A gra się w nią dosyć ciekawie, bo o ile poruszamy się w otwartej przestrzeni, o tyle sam gameplay oparty jest o interakcje z otoczeniem i innymi bohaterami (trochę jak w przygodówkach). Chodzi o to, byśmy poczuli się niczym bohater filmu.

Produkcja oceniana była dość różnie - chwalona za podejście i pomysł oraz krytykowana na pewną toporność i fabularny… odlot, jaki w pewnym momencie zalicza gra i jej historia.

Były to jednak dopiero początki tego specyficznego nurtu, jak i twórczości tego nietuzinkowego człowieka. Fahrenheit w przeciwieństwie do kolejnych produkcji Cage’a dostępny był od początku na PC. Jak prezentują się jego pozostałe gry studia?

Heavy Rain

Ulewa to tak naprawdę pierwszy, duży sukces studia. Wielu graczy było zaintrygowany głośnymi zapowiedziami o mrocznej historii morderstw dzieci w mieście, gdzie bez przerwy pada deszcz, a każdy nasz wybór ma mieć znaczenie i realny wpływ na przebieg historii.

Innowacyjna formuła oparta głównie na sekwencjach Quick Time Event (obecna już oczywiście w Fahrenheit, ale nie tak efektownie zaimplementowana) miała zapewnić kinowe wręcz doświadczenie.

W grze kontrolujemy 4 postacie - ojca jednego z zaginionych dzieci, prywatnego detektywa i agenta FBI poszukującymi mordercy oraz wplątaną w całą intrygę kobietę cierpiącą na bezsenność.

Przez całą grę wraz z bohaterami próbujemy odkryć tożsamość zabójcy z origami i poznać prawdę o nim i jego motywacjach oraz uratować ostatnie porwane przez niego dziecko.

Jaki jest finał tej historii? To już zależy od gracza, ponieważ gra się rozgałęzia, a jeżeli będziemy podejmować nierozsądne wybory lub bardzo słabo radzić sobie z sekwencjami QTE, możemy nawet doprowadzić do śmierci jednej (lub wszystkich!) postaci, co oczywiście w znaczący sposób wpłynie na historię, która posiada wiele zakończeń.

Po latach widać, że Heavy Rain posiada pewne niedoróbki technologiczne i nie jest aż tak dynamiczny i efektowny jak kolejne gry studia, ale z pewnością warto się tą produkcją zainteresować, by poznać swoją wersję tej historii.

Beyond: Dwie Dusze

Produkcja tak samo ambitna jak kontrowersyjna. Fabuła jest bardzo abstrakcyjna, gdyż opowiada o dziewczynie, której od najmłodszych lat towarzyszy tajemniczy duch o imieniu Aiden, z którym tylko ona potrafi się porozumieć.

Nazwiska gwiazd takich jak Ellen Page czy Willem Dafoe z pewnością zwracały uwagę. Technologia wykorzystana do przeniesienia ich gry aktorskiej na ekrany sprawdziła się świetnie i od strony wizualnej grze naprawdę ciężko jest cokolwiek zarzucić - zróżnicowane lokacje i efektowne sceny do dziś robią wrażenie i warto docenić włożoną w ich stworzenie pracę.

Nieco gorzej wypada sterowanie, gdyż tym razem twórcy chcieli postawić na jak najpełniejsze kinowe doświadczenie, minimalizując interfejs. Znacznie to pogarsza czytelność, szczęśliwie jednak można to obejść wybierając najniższy poziom trudności, który sprawia, że interaktywne sekwencje są o wiele bardziej czytelne.

Historia opowiedziana jest niechronologicznie co nadaje jej sporo uroku (jest też opcja pozwalająca zobaczyć wydarzenia po kolei). Relacje Jodie z Aidenem oraz innymi napotkanymi postaciami są dobrze przedstawione i interesujące. Beyond: Dwie Dusze cierpi jednak na problem Fahrenheit'a i miejscami robi bardzo dziwna, co jednak dla niektórych może być też zaletą.

Detroit: Become Human

Najnowsza gra studia i wielki hit. Fabularnie porusza ciekawy i być może coraz bardziej aktualny temat sztucznej inteligencji, co dla wielu osób może stanowić spory plus. Ilość istotnych wyborów i fabularnych rozgałęzień również jest nieporównywalna z żadną inną grą, co było z jedną z dźwigni marketingu.

Widać, że błędy z poprzednich gier zostały naprawione i gra (ogląda?) się ją po prostu świetnie, a filmowość i reżyseria ukazywanych wydarzeń stoi na bardzo wysokim poziomie.

Po raz kolejny mamy okazję pokierować też kilkoma postaciami. Tym razem będzie to robot domowy Kara, android śledczy Connor i robot służący słynnego malarza, Markus.

Gra jednak nie jest idealna. O ile motyw przewodni jest ciekawy, tak same historie potrafią momentami nieco przesadzić ze swoją podniosłością, a niektóre zwroty fabularne (szczególnie jeden) sprawiają wrażenie wymuszonych i marnujących potencjał niekiedy wręcz całego wątku.

Gra jednak okazała się wielkim sukcesem i zdobyła całe rzesze fanów, bo rzeczywiście - jest to prawdopodobnie najlepsza gra tego studia, a poziom jej dopracowania rozbudza apetyt na kolejne produkcje Quantic Dream.

Gry Davida Cage’a - czy warto?

Jest to pytanie w dużej mierze zależące od samego gracza. Produkcje te mają swoją specyficzną, nieskomplikowaną formułę. Ma ona oczywiście swoje wady - czasami nieintuicyjne wybory oraz liczne sekwencje QTE. Ostatecznie jednak pozwala ona na opowiedzenie historii w efektowny i hollywoodzki wręcz sposób.

Jeżeli więc czytając opis fabuły którejś z produkcji Quantic Dream, poczuliście się zaintrygowani i jesteście ciekawi tego, jak ta historia się potoczy, to spokojnie możecie potraktować to niemal jak film i właśnie jak film go ocenić. Bo o ile można tym historiom pewne rzeczy zarzucić, o tyle pewne jest to, że mogą dostarczyć wiele godzin wyjątkowej rozrywki, o którą ciężko gdzie indziej.

KSK

fot. Screen z gry Detroit: Become Human

Słowa kluczowe: gry z wyborami, gry filmy, Epic Store, David Cage, Beyond, Heavy Rain, Detroit
Komentarze
Redakcja dlaStudenta.pl nie ponosi odpowiedzialności za wypowiedzi Internautów opublikowane na stronach serwisu oraz zastrzega sobie prawo do redagowania, skracania bądź usuwania komentarzy zawierających treści zabronione przez prawo, uznawane za obraźliwie lub naruszające zasady współżycia społecznego.
Zobacz także
F1 2019 - gra
Pierwszy oficjalny zwiastun gry F1 2019 i Robert Kubica na okładce [WIDEO]

Zawartość gry oferuje wszystkie oficjalne zespoły, kierowców i wszystkie 21 torów z sezonu 2019.

A Plague Tale: Innocence - recenzja

Jak prezentuje się historia rodzeństwa uciekającego przed szerzącą się plagą i bezlitosną inkwizycją? Oto bezspoilerowa recenzja!

A Plague Tale: Innocence
Sean Bean wprowadza nas w klimat gry "A Plague Tale: Innocence" [WIDEO]

Nadchodzi mroczna, mrożąca krew w żyłach trzecioosobowa gra przygodowa, zawierająca elementy gry akcji, gry eksploracyjnej i skradanki.

Polecamy
Zwróć zakupioną MP3
Zwróć zakupioną MP3

Przedstawiciele Komisji Europejskiej postulują o prawo do zwrotu zakupionych drogą internetową plików muzycznych w przypadku nie spełnienia oczekiwań konsumenta

Nokia Lumia 800 - test telefonu
Nokia Lumia 800 - test telefonu

Testujemy telefon Nokia Lumia 800, który zachwyca niebanalnym designem.

Ostatnio dodane
F1 2019 - gra
Pierwszy oficjalny zwiastun gry F1 2019 i Robert Kubica na okładce [WIDEO]

Zawartość gry oferuje wszystkie oficjalne zespoły, kierowców i wszystkie 21 torów z sezonu 2019.

A Plague Tale: Innocence - recenzja

Jak prezentuje się historia rodzeństwa uciekającego przed szerzącą się plagą i bezlitosną inkwizycją? Oto bezspoilerowa recenzja!