Dbaj o hasła!
2010-02-25 09:24:30Wszystkie internetowe usługi należące do firmy chronione są przez hasła, które uniemożliwiają dostęp do zarządzania nimi osobom trzecim. Aby hasła spełniały swoją rolę powinny być odpowiednio zabezpieczone tak, by nie dostały się w niepowołane ręce. Ewentualna utrata haseł może skutkować stratami sprzedażowymi i wizerunkowymi nowego przedsiębiorstwa, ponieważ w tym czasie firma nie może administrować i aktualizować serwisu WWW.
Hasła to dane poufne, dlatego warto w stosunku do nich stosować zasadę - im mniej osób w firmie ma do nich dostęp, tym mniejsze niebezpieczeństwo ich utraty, a co za tym idzie zagrożenie dla usług.
Ponadto należy prowadzić spis pracowników, którzy mają dostęp do zarządzania domeną przedsiębiorstwa. Kolejnym nawykiem wpływający na bezpieczeństwo usług powinna być regularna zmiana haseł, (np. raz w miesiącu). Jeżeli zdarzy się sytuacja, w której Abonent np. zakończy współpracę z pracownikiem, który administrował hasłami i nie uzyska od niego stosownych informacji na ich temat, warto wiedzieć, jakie procedury wiążą się z odzyskaniem haseł. Większość rejestratorów (np. nazwa.pl) posiada w swoich serwisach opcję przypomnienia hasła. Można to zrobić na trzy sposoby.
Pierwszym z nich jest samodzielne zainicjowanie przywrócenia hasła z poziomu platform, za pomocą których klienci zarządzają usługami np. Panelu Klienta. Po wypełnieniu odpowiedniego formularza wystarczy tylko odebrać informację przesłaną za pośrednictwem poczty elektronicznej na kontaktowy adres e-mail. Wiadomość taka zawiera link do strony, gdzie można zdefiniować nowe hasło i otrzymać przypomnienie nazwy posiadanego loginu. Dodatkowym zabezpieczeniem stosowanym przez rejestratorów jest umożliwienie zmiany hasła Abonentowi jedynie z adresu IP (z tego samego komputera w danej sieci), z którego zmianę tę zainicjowano.
Drugim sposobem, z którego klienci mogą skorzystać, jest bezpośredni kontakt z pracownikiem Biura Obsługi Klienta. Po pozytywnym zweryfikowaniu tożsamości klienta, rejestrator postępuje tak samo jak w przypadku wymienionym powyżej.
Trzecia z możliwości przydaje się w przypadku, gdy klient zapomniał jaki adres e-mail podał podczas rejestracji usługi. W takiej sytuacji należy wysłać wiadomość pocztą elektroniczną lub faksem z prośbą o zmianę adresu e-mail na nowy i od razu go podać. Wiadomość ta, powinna być opatrzona pieczątką firmy i podpisem osoby reprezentującej. Jednocześnie można poprosić o wysłanie danych dostępowych do usług na nowy adres. Hasła do firmowych usług wirtualnych to bardzo ważne informacje, dlatego warto mieć na uwadze, kto ma do nich dostęp i odpowiednio je chronić. Warto także wiedzieć w jaki sposób szybko i łatwo można je odzyskać.
Katarzyna Sekunda - Piszczek
NetArt