Wybierz miasto
Technika Logowanie / Rejestracja
Znajdujesz się w ogólnopolskim wydaniu.

Granie w chmurze – przyszłość cyfrowej rozrywki

2016-01-26

Gry komputerowe już od dawna nie stanowią zabawy przeznaczonej tylko dla wąskiej grupy entuzjastów. Gracze często zastanawiają jak będzie wyglądała przyszłość cyfrowej rozrywki. To na pewno coraz lepsze efekty wizualne, pozwalające upodobnić grę do otaczającej nas rzeczywistości i trójwymiarowe światy, w które wtopić się można za pomocą gogli VR. Ale firmy z branży rozrywko­wej myślą również o ułatwieniu dostępu do ulubionych gier – zawsze, wszędzie i z dowolnego urządzenia, jeśli tylko użytkownik będzie miał ochotę się zabawić.

Może się to wydawać zbyt skomplikowane. Przecież do gier potrzebna jest konsola, pecet czy choćby tablet lub smartfon. Można też praktycznie zapomnieć o graniu w pecetową, czy w konsolową grę na tablecie – nie dość, że nie dysponuje on wystarczającą mocą obliczeniową, to różnice w budowie samego urządzenia i obsługującego go systemu są na tyle duże, że gra wymagałaby napisania jej praktycznie od nowa, a to nie zawsze opłaca się twórcom. Na szczęście, istnieje możliwość wyjścia z tego impasu. Technologia ta nosi nazwę Cloud Gaming, czyli granie w chmurze.

MOJE GRY, ZAWSZE WSZĘDZIE I O KAŻDEJ PORZE

Gra z chmury jest pomysłem bardzo prostym ale jednocześnie trudnym do zrealizowania pod względem technicznym. Pomysł zakłada przesyłanie obrazu i dźwięku z zewnętrzne­go serwera do dowolnego urządzenia z ekra­nem i dostępem do Internetu. Urządzeniem tym może być zarówno komputer, notebook, tablet, smartfon, a nawet odbiornik telewi­zyjny czy lodówka internetowa z własnym ekranem.

 PSYCHOLOGIA

Gra nie jest odtwarzana na tym urządzeniu, ale podobnie, jak ma to miejsce w wypadku usług wideo na żądanie (np. Netflix), treść dostarczana jest z serwera wprost do urządze­nia w formie bezpośrednio przesyłanego stru­mienia danych. Innymi słowy, gra znajduje się zawsze na serwerze, natomiast gracz ma do niej dostęp z dowolnego miejsca na świecie za pomocą dowolnego urządzenia. Zawsze mamy dostęp do najnowszej wersji gry z jej najnowszymi uaktualnieniami – o to dba ope­rator usługi. Z punktu widzenia użytkownika wystarczy zatem na urządzeniu wskazać, w którą grę chcemy zagrać i natychmiast mo­żemy siedząc przed telewizorem w salonie lub trzymając w pociągu tablet niszczyć wirtual­nych przeciwników.

Co ważne rozgrywka może odbywać się w pełnej rozdzielczości, z włączonymi wszystkimi detalami – nawet jeżeli nasze urządzenie nie ma wystarczającej mocy ob­liczeniowej. Generowaniem najbardziej szczegółowego obrazu w grze i dźwięku zajmuje się bowiem superkomputer u dostawcy usługi, a nie nasze urządzenie. Dzię­ki temu, na przykład za kilka lat, korzystając ze starego tabletu wciąż będziemy mogli grać w najnowsze gry ze wszystkimi możliwymi detalami.

Zalety takiego rozwiązania są ogromne. Po pierwsze, uzysku­jemy dostęp do biblioteki ulubionych gier z każdego miejsca na świecie o dowolnej porze. Pod drugie, mamy możli­wość zamiany w konsolę do gier każdego urządzenia z ekranem i dostępem do Inter­netu. Po trzecie, zapewniona zostaje kompa­tybilność z najnowszymi grami nawet star­szych urządzeń. Nie ma też żadnego skomplikowanego konfigurowania, ani nawet nie musimy instalować tych gier.

(R)EWOLUCJA JUŻ SIĘ ROZPOCZĘŁA

Systemy Cloud Gamingu od pewnego czasu dostępne są na komputery PC. Teraz powoli wchodzą one na rynek konsol, urządzeń mobilnych i telewizorów. Najnowszym przykładem tego typu systemu jest usługa GeForce NOW, oferowana przez znanego producenta kart graficznych – firmę NVIDIA.

Według twórców, GeForce NOW oferuje znacznie wyższą przepustowość niż obecne na rynku rozwiązania. Użytkownik ma za­pewniony większy komfort rozrywki oraz jakość przesyłanego strumieniowo z super­komputerów obrazu i dźwięku. W GeForce NOW zapewniona jest płynna rozgrywka nawet w rozdzielczości 1080p (Full HD) przy zachowaniu 60 kl./s, a więc jakości nie­osiągalnej dla współczesnych konsol. Oczywiście ostateczna jakość obrazu i płynność rozgrywki są w dużej mierze uzależnione od przepustowości łącza. Dzięki strumieniowaniu zbędne staje się pobieranie gry przed jej uruchomieniem lub instalacja jakichkolwiek plików.

Obecnie usługa GeForce NOW przeznaczona jest wyłącznie dla właścicieli urzą­dzeń z rodziny SHIELD (SHIELD Android TV, SHIELD Tablet, SHIELD Portable). Serwis cieszy się bardzo dużym powodze­niem i gracze mają nadzieję, że w przyszło­ści udostępniony zostanie również dla właścicieli urządzeń korzystających z innych platform systemowych.

ip

Dodaj do:
  • Wykop
  • Flaker
  • Elefanta
  • Gwar
  • Delicious
  • Facebook
  • StumbleUpon
  • Technorati
  • Google
  • Yahoo
Komentarzedodaj komentarz

Redakcja dlaStudenta.pl nie ponosi odpowiedzialności za wypowiedzi Internautów opublikowane na stronach serwisu oraz zastrzega sobie prawo do redagowania, skracania bądź usuwania komentarzy zawierających treści zabronione przez prawo, uznawane za obraźliwie lub naruszające zasady współżycia społecznego.

Brak komentarzy.

FB dlaMaturzysty.pl reklama