Zarejestruj domenę zanim założysz firmę
2009-09-23 13:40:07Obecnie wielu przedsiębiorców, zakładając firmę lub wprowadzając na rynek nowy produkt, już w fazie projektu rejestruje pakiet domen z nową nazwą. Jest to bardzo rozsądny zabieg, gdyż adres internetowy, kierujący do firmowego serwisu WWW z nazwą firmy, to bardzo często podstawa wszelkich działań promocyjnych firmy, nie tylko w Internecie.
Warto więc zabezpieczyć się przed sytuacją, w której taki adres, mógłby zostać wykorzystany np. przez konkurencję. Dlatego należy już w fazie projektu sprawdzić, czy wybrana nazwa firmy bądź produktu jest wolna. Jeśli jest, należy niezwłocznie ją zarejestrować. To bardzo ważne, gdyż rejestracja odbywa się na zasadzie „kto pierwszy, ten lepszy". Jednocześnie liczba wolnych adresów kurczy się i tuż przed wdrożeniem projektu, może okazać się, że domena jest już zajęta.
Warto również sprawdzić czy wolna nazwa występuje w kilku rozszerzeniach. Pakiet domen z różnymi rozszerzeniami np. polskim, globalnym lub europejskim to gwarancja, że internauta bez przeszkód trafi do firmowego serwisu WWW. Zarejestrowanie kilku domen nie wiąże się z barierami finansowymi. Domeny w pierwszym roku użytkowania kosztują od kilku do kilkunastu złotych. Niektórzy usługodawcy (np. serwis nazwa.pl), oddają domeny do rocznego testowania nawet za darmo. Wcześniejsze zarejestrowanie domeny gwarantuje, że pod jej nazwą nie znajdzie się strona WWW z ofertą konkurencyjnej firmy oraz uniknie się większych kosztów związanych z koniecznością odkupienia adresu.
Nie warto zwlekać z rejestracją domeny, bo ktoś może ubiec firmę, a konsekwencje utraty domeny z nazwą firmy czy produktu mogą być bardzo uciążliwe. Z kolei jej odzyskania może okazać się czasochłonne, kłopotliwe i drogie.
Alicja Marciniak
NetArt