Rozszerzenie a efektywność domeny
2010-05-05 10:35:43Wszystkie elementy budujące domenę mają znaczenie przy późniejszym funkcjonowaniu jej w Internecie. Odpowiednio dobrana do działalności firmy domena to klucz do firmowego serwisu WWW. Po wyborze nazwy głównej domeny, należy zastanowić się nad jej rozszerzeniem, czyli końcówką. Trzy najpopularniejsze rozszerzenia w Polsce dotyczą grup domen polskich (np. .pl, opole.pl, auto.pl), globalnych (.com czy .org) oraz europejskich (.eu).
Właściwie każda firma powinna zarejestrować rozszerzenie polskie .pl, ze względu na fakt, iż jest ono najpopularniejsze i najczęściej wpisywane w wyszukiwarki internetowe przez internautów. Spośród wielu dostępnych rozszerzeń warto zarejestrować właśnie te najbardziej popularne (.pl, .eu, .com) oraz te, które bezpośrednio kojarzą się z działalnością firmy. Dokonując wyboru tych rozszerzeń należy zadać dwa pytania: gdzie i dla kogo ma być dostępny serwis WWW funkcjonujący pod daną domeną. Jest to ważne, gdyż rozszerzenie może świadczyć o profilu lub zasięgu działalności firmy, która rejestruje domenę (np. domeny funkcjonalne jak sklep.pl, travel.pl czy domeny regionalne jak waw.pl).
Przykładowo domeny z końcówką .net (ang. Network czyli Sieć), powinny rejestrować firmy prowadzące działalność związaną z Internetem. Końcówka .eu jest odpowiednia dla firm, których działania obejmują Europę. Rejestrując domeny przykładowo dla działalności hotelarskiej, należy wybrać dla nich rozszerzenia zarówno funkcjonalne (np. twojafirma.travel.pl), jak i regionalne, w zależności od miasta w jakim znajduje się dany hotel (np. twojafirma.waw.pl czy twojafirma.wroclaw.pl). Pakiet kilku domen prowadzących do jednego serwisu WWW z pewnością ułatwi użytkownikom odnalezienie go w Internecie.
Alicja Marciniak
NetArt