Podsumowanie 2018 roku w branży gier wideo
2018-12-27 13:24:29Gdy grudzień dobiega końca, nadchodzi czas podsumowań minionych 12 miesięcy. Tak samo jest z 2018 rokiem – w jego czasie wydarzyło się wiele rzeczy w branży gier wideo. Był to przede wszystkim dobry okres dla posiadaczy PlayStation 4, którzy otrzymali wiele wartych uwagi ekskluzywnych produkcji wysokobudżetowych, takich jak np. "God of War", "Spider-Man" czy "Red Dead Redemption II". Cieszyć mogą się jednak również fani produkcji niezależnych – w ostatnim czasie zostało wydanych dużo "indyków", które wykazały się nie tylko oryginalnością, ale także perfekcją wykonania. Więcej danych na temat 2018 roku w branży gier wideo ukazujemy poniżej.
CD Projekt RED nadal bez produkcji wysokobudżetowej
Firma znana z produkcji "Wiedźmina" dała sobie kolejny rok przerwy, wydając jedynie pełne wersje mniejszych gier, takich jak "Gwint: Wiedźmińska gra karciana" oraz "Wojna Krwi: Wiedźmińskie Opowieści". Drugi z wymienionych tytułów niestety nie spełnił oczekiwań twórców, jeśli chodzi o przychody. Plusem 2018 roku jest za to ukazanie się wielu informacji na temat najnowszej gry CD Projekt RED. Mogliśmy m.in. obejrzeć 48-minutowy gameplay z rozgrywki "Cyberpunka 2077". Data premiery tej produkcji nadal nie jest znana.
Techland i "Dying Light 2"
W 2018 roku na targach E3 Techland zapowiedział drugą część znanego tytułu o zabijaniu zombiaków – "Dying Light". Dowiedzieliśmy się również, że premiera tej produkcji planowana jest na 2019 rok. Niestety, minione miesiące nie były dla polskiej firmy dobre. W 2018 roku wypuściła ona jako producent jedynie grę battle royale pt. "Dying Light: Bad Blood", która nie cieszy się dużym zainteresowaniem graczy.
Battlefield V klapą marketingową
Electronic Arts niestety nie sprostało oczekiwaniom fanów i z tego powodu "Battlefield V" okazał się klapą. Firma próbowała szybko ratować sytuację na rynku, jednak to nie podwyższyło wyników sprzedaży tej produkcji. Całe zamieszanie spowodowało, że najnowszą część z cyklu można kupić już dużo taniej niż w dniu premiery.
The Game Awards 2018
Zwycięzca może być tylko jeden! W tym roku tytuł "Gry roku" został przyznany twórcom "God of War". Sporym sukcesem na gali The Game Awards 2018 mogą pochwalić się także producenci takich tytułów jak "Fortnite" i "Red Dead Redemption 2".
Zobacz też zestawienie najlepszych gier roku 2018 >>
Bethesda ponownie zawodzi
Niestety, fani ostatnio nie oszczędzają firmy Bethesda Softwords, a to za sprawą gier, które są wydawane przez ten koncern. Po średnim "Falloucie 4" przyszedł czas na wieloosobowy tytuł "Fallout 76", który okazał się klapą. Gra została wydana 14 listopada 2018 roku i sprawiła wrażenie niedopracowanego produktu, zawierającego wiele bugów i innych błędów w rozgrywce.
Upadek Telltale Games
Kto mógł się tego spodziewać? Wiadomo było, że w ostatnich latach firmie Telltale Games nie wiodło się zbyt dobrze, jednak nikt nie myślał o zamknięciu spółki. Niestety, w 2018 roku koniec z serialami interaktywnymi od tego producenta stał się faktem. Oznacza to, że prawdopodobnie nie zobaczymy już kontynuacji "The Wolf Among Us" i innych tego typu gier. Byli pracownicy studia Telltale Games pracują jeszcze jedynie nad dokończeniem czwartego sezonu "The Walking Dead".
PlayStation Classic
Firma PlayStation chciała w 2018 roku zrobić prezent fanom swoich konsol. Jeszcze przed świętami Bożego Narodzenia na rynku pojawiło się urządzenie PlayStation Classic, czyli miniaturka PSX z wybranymi grami tamtej generacji. Niestety, sprzęt nie cieszył się zbyt dobrymi recenzjami, dlatego zaczął drastycznie tanieć.
Inne dane
Podsumowując minione miesiące w liczbach, branża gier w roku 2018 wygenerowała łączny przychód 134,9 mld dolarów, z czego największy wzrost zanotowały produkcje konsolowe. Najpopularniejszy okazał się oczywiście "Fortnite", który przekroczył próg 200 mln zarejestrowanych użytkowników. Oceniony najlepiej został tytuł "Red Dead Redeption 2" od Rockstar Games, a najszybciej przeceniono grę "Battlefield V" – już po 10 dniach od premiery.
Jeśli chodzi o gry mobilne, najwięcej pobrań w 2018 roku miał "Helix Jump" (328 mln pobrań). Największe przychody wygenerowały "Monster Strike" (691 mln dolarów), "Fate/Grand Order" (667 mln dolarów) oraz "Pokemon Go" (642 mln dolarów).
PW
Fot. screenshot z Youtube.com/Cyberpunk 2077
Źródło: Gry-online.pl