Multimedia - Technologie

Nowe daty premier gier w 2020 roku. Skąd biorą się opóźnienia?

2020-01-21 13:00:44

Rok 2020 w świecie gier zapowiada się naprawdę obiecująco. Premiery będą miały zarówno wielkie tytuły AAA jak i mniejsze gry indie. Wszyscy nastawili się na kilka naprawdę mocnych premier już w pierwszej połowie roku, jednak… coś poszło nie tak i okazuje się, że prawie wszystkie wielkie tytuły, zostały opóźnione. Co takiego się tam dzieje?

Screen z gry Dying Light 2, płonące miasto

Dlaczego przesuwa się premiery gier?

Wydawać by się mogło, że twórcy z wieloletnim doświadczeniem w branży, nie powinni mieć problemów z oszacowaniem czasu, jakie będzie potrzebny na wyprodukowanie gry. Problem tkwi w tym, że gry wideo to bardzo kłopotliwe medium, zarówno pod względem technologicznym, designerskim jak i od strony zarządzania.

Tworzenie gier to proces bardzo złożony - niemal od podstaw trzeba budować wirtualny świat, w którym wszystkie obecne w nim obiekty muszą reagować na poczynania grającego (brak reakcji również musi zostać przewidziany i zaprogramowany). Dynamiczne światło, fizyka i efekty… to wszystko jednak tylko wierzchołek góry lodowej, bo trzeba jeszcze zaprojektować i zaimplementować satysfakcjonujący gameplay, naprawiać błędy i pracować ze stale zmieniającymi się i uaktualnianymi technologiami.

Co więcej nad grami pracują w dzisiejszych czasach zespoły liczące setki osób. Koordynacja procesu kreatywnego wszystkich działów to nie lada wyzwanie, ale nie ma innego wyjścia, kiedy produkuje się grę na skalę dzisiejszych tytułów z najwyższej półki.

Crunch w branży gier

Twórcy gier znaleźli na to wszystko pewne rozwiązanie - crunch. To budzące grozę wśród tych, którzy wiedzą o co chodzi słowo, odnosi się do ciągłej pracy po godzinach, czasami też w weekendy, aż do uzyskania pożądanego efektu. Według wielu osób związanych z branżą, crunch zadomowił się w gamedevie na dobre. O ile kiedyś była to ostateczność, tak teraz często słyszy się, że największe firmy dosłownie przewidują go i wpisują go sobie w grafik.

Co ciekawe, jest to zjawisko które powstaje zarówno przez naciski zewnętrzne, z polecenia przełożonych, jak i wewnętrznie - pomiędzy pracownikami. Nie jest tajemnicą, że twórcami gier często są pasjonaci, który chcą dowieść wartościowy produkt. W obliczu goniących terminów, jeden pracownik może zostać dłużej coś dokończyć z własnej woli, a jego partner poczuje się zobligowany do zrobienia tego samego, co z kolei wpłynie na następną osobę itd... aż w końcu ktoś, kto w tym nie uczestniczy może spotkać się z pretensjami, że nie stara się wystarczająco.

Jakkolwiek źle by to nie brzmiało, crunch to coś co towarzyszyło praktycznie każdej dużej premiery ostatnich lat (myślicie że dlaczego i w jakich okolicznościach powstają day-one patche?). W kontekście opóźnień jakie zostały ogłoszone w tym roku, wychodzi na to, że dokończenie jakiejkolwiek gry to nadal wielki problem, a najlepsze produkcje okupione są setkami godzin ciężkiej, wielo(nad)godzinnej pracy ich twórców.

Zobacz też: Wpływ gier komputerowych na świat.

Przesunięcia premiery gier w 2020

Które gry zostały przesunięte? Oto lista:

  • The Last of Us: Part II - z 21 lutego na 29 maja.
  • Cyberpunk 2077 - z 16 kwietnia na 17 września.
  • Dying Light II - z wiosny 2020 na… czas nieokreślony.
  • Final Fantasy VII: Remake - z 3 marca na 10 kwietnia.
  • Doom Eternal - 22 listopada jeszcze 2019 r. na 20 marca.

KSK

fot. materiały prasowe Dying Light 2

Słowa kluczowe: premiery gier 2020 przesunięcia, powody, co to jest crunch, branża tworzenie gier, gamedev

Najważniejsze premiery gier w 2020 roku (17)

Cyberpunk 2077
The Last of Us: Part II
Ghost of Tsushima
Persona 5: Royale
Half-Life: Alyx
Komentarze
Redakcja dlaStudenta.pl nie ponosi odpowiedzialności za wypowiedzi Internautów opublikowane na stronach serwisu oraz zastrzega sobie prawo do redagowania, skracania bądź usuwania komentarzy zawierających treści zabronione przez prawo, uznawane za obraźliwie lub naruszające zasady współżycia społecznego.
Zobacz także
The Last of Us Part II
The Last of Us Part II - nowe fragmenty rozgrywki i komentarz twórców [WIDEO]

Osoby odpowiedzialne za historię omawiają zmiany w rozgrywce.

Tryb wycieczki w Assassin's Creed: "Origins" i "Odyssey" za darmo!

Zwiedź starożytny Egipt i Grecję za darmo!

Ghost of Tsushima gameplay
18 minut samurajskiego piękna. Zobacz gameplay "Ghost of Tsushima" [WIDEO]

Tytuł trafi na PlayStation 4 już w lipcu. Zobaczcie, na czym polega i jak wygląda ta gra.

Polecamy
Motorola Flipout - test
Motorola Flipout - test

Czy w parze z nietypową i ciekawą formą idzie także solidność?

Kolejna próba Iridium Satellite
Kolejna próba Iridium Satellite

Zbliżająca się konferencja Satellite 2007, odbywająca się corocznie w Waszyngtonie, będzie obfitowała w prezentacje nowych rozwiązań technologicznych

Ostatnio dodane
The Last of Us Part II
The Last of Us Part II - nowe fragmenty rozgrywki i komentarz twórców [WIDEO]

Osoby odpowiedzialne za historię omawiają zmiany w rozgrywce.

Tryb wycieczki w Assassin's Creed: "Origins" i "Odyssey" za darmo!

Zwiedź starożytny Egipt i Grecję za darmo!