Pomocna dłoń - Technologie

Jak optymalizować konwersję w e-commerce?

2022-05-24 10:21:23

Wszelkie formy reklamy w internecie, których celem jest zwiększenie ruchu  na stronie powinny docelowo skutkować wzrostem szeroko rozumianej konwersji. Często jednak pozycjonowanie, reklamy Google Ads czy Facebook Ads przyciągają użytkowników na nasze strony, jednak sprzedaż stoi w miejscu. Z czego to wynika? Jak optymalizować konwersję? Odpowiadamy poniżej.

 e-commerce

Czym jest optymalizacja konwersji i co wpływa na jej efektywność?

Optymalizację konwersji można definiować bardzo różnie, jednak najczęściej mówimy o doprowadzeniu do realizacji założonego przez właściciela firmy celu. W większości przypadków będzie to więc zwiększenie sprzedaży, czyli zoptymalizowanie ścieżki zakupowej, jaką musi przebyć klient zanim zapłaci za nasz produkt.

Warto jednak pamiętać, że nie zawsze w tym celu wystarczy wprowadzić kilka funkcjonalnych i wizualnych zmian w samym serwisie. Często inne czynniki mogą mieć decydujący wpływ na efektywność optymalizacji. O czym mowa?

Można tu między innymi wymienić  popularność i opinie o marce, które mogą zaszkodzić lub pomóc w poprawie konwersji. Innym czynnikiem będzie sama cena produktu. Jej zaporowy poziom może mieć negatywny wpływ nawet na najlepsze zmiany optymalizacyjne. Inną sprawą jest to, jak wygląda proces podejmowania decyzji o zakupie produktu. Jeśli można szybko zdecydować się na zakup, to wnikliwa optymalizacja na pewno pomoże w poprawie konwersji. Jeśli natomiast dla klienta niezbędne są dalsze konsultacje i analizy, to osiągnięcie tą drogą lepszego efektu może być bardziej skomplikowane.

Jak przeprowadzić optymalizację ?

Warto pamiętać, że nie każde rozwiązanie, które stosują konkurencyjne strony będzie skuteczne również w naszym przypadku. Najlepiej przeprowadzić indywidualnie cały proces optymalizacji lub zlecić go firmom, które od lat się tym zajmują jak Conversion.pl.

Jak więc przeprowadzić optymalizację?

Analiza

Na pierwszym miejscu jest analiza dostępnych danych zanim określimy problem. Musimy więc lepiej poznać naszych klientów, rynek, działania konkurencji i oczywiście produkt. Najważniejszym z tych elementów są oczywiście oczekiwania i potrzeby klientów. W przypadku biznesu online mamy dostęp do szeregu darmowych rozwiązań, takich jak Google Analytics czy Google Search Console, dzięki którym będziemy w stanie dowiedzieć się między innymi, który kanał pozyskiwania użytkowników jest najskuteczniejszy, a także jak wyglądają wizyty na stronie. Możemy też między innymi sprawdzić, jakie strony są odwiedzane najczęściej, a które generują największy współczynnik wyjść etc.

Bardzo praktycznym rozwiązaniem jest skorzystanie z programów do nagrywania sesji użytkowników i tworzenia map ciepła. Dzięki będziemy w stanie naocznie sprawdzić, które miejsca generują problem u użytkowników.

Hipoteza

Analiza powinna skończyć się określeniem problemu. Można tutaj również stworzyć kilka wzorów przykładowych klientów ( persony) i określić problemy, jakich każda z nich będzie doświadczała podczas odwiedzania naszej strony. Hipoteza powinna zawierać potencjalne rozwiązanie problemu, które można można przetestować i określić jego skuteczność.

Ustalenie priorytetów

Zazwyczaj nie możemy lub nie powinniśmy przeprowadzać testów kilkudziesięcieu zmian na raz (wyjątkiem jest sytuacja, gdy nasza witryna generuje niewielki ruch).  Należy więc wybrać 5-6 zmienionych elementów, które będą tworzyły wariant alternetywny. Innym elementem, który ma wpływ  na wybór elementów do testów jest łatwość wprowadzenia zmian. Nie ma sensu przepisywania połowy witryny, jeśli nie wiemy, czy będą one skuteczne.

Sprawdzenie, czy hipoteza jest prawdziwa

Jednym z lepszych rozwiązań na sprawdzenie swoich hipotez jest wykonanie testów A/B. Jednocześnie wyświetlamy dwie lub więcej wersji strony, a następnie weryfikujemy osiągnięte efekty. Ważną uwagą jest to, że taki eksperyment możliwy jest do przeprowadzenia, jeśli strona ma odpowiednio duży ruch (a tak naprawdę istotna jest liczba użytkowników, liczba konwersji, obecny współczynnik konwersji oraz testowany wzrost współczynnika konwersji)

Wnioski

Wszystko musi być ponadto zakończone wyciągnięciem wniosków. Jakie mamy możliwości? Jeśli weryfikacja potwierdziła naszą hipotezę, to musimy zastanowić się, czy wprowadzenie zmian dla naszego serwisu rzeczywiście będzie opłacalne. Być może pojawią się po drodze przeszkody techniczne. Wprowadzenie zmiany może być też bardzo czasochłonne lub może generować duże przestoje w pracy strony.

Jeśli weryfikacja wypadła negatywnie, musimy przeformułować hipotezę i powtórzyć cały proces.

Artykuł Partnera

fot. pixabay.com

Komentarze
Redakcja dlaStudenta.pl nie ponosi odpowiedzialności za wypowiedzi Internautów opublikowane na stronach serwisu oraz zastrzega sobie prawo do redagowania, skracania bądź usuwania komentarzy zawierających treści zabronione przez prawo, uznawane za obraźliwie lub naruszające zasady współżycia społecznego.
Zobacz także
aplikacje namierzające
Lokalizacja telefonu - wszystko, co musisz wiedzieć

Dowiedzcie się o wszystkim, co jest ważne w temacie lokalizowania telefonów.

e-commerce
Jak optymalizować konwersję w e-commerce?

Różne czynniki mogą mieć decydujący wpływ na efektywność optymalizacji. O czym mowa?

Blockchain
Blockchain i przyszłość technologii finansowej

Obecny system finansowy nie należy do idealnych. Czy istnieje jakieś rozwiązanie, które przyniesie korzyści dla tego sektora?

Polecamy
pendrive
Pendrive do 100 zł - jak wybrać?

W zależności od potrzeb konkretnego użytkownika, na rynku można znaleźć zarówno budżetowe modele, jak i droższe egzemplarze.

telewizor na ścianie
Jak powiesić telewizor na płycie gipsowo-kartonowej? Warszawa

Jak zamontować telewizor na płycie gipsowo-kartonowej, żeby nie uszkodzić ściany i stabilnie przymocować sprzęt?

Ostatnio dodane
aplikacje namierzające
Lokalizacja telefonu - wszystko, co musisz wiedzieć

Dowiedzcie się o wszystkim, co jest ważne w temacie lokalizowania telefonów.

e-commerce
Jak optymalizować konwersję w e-commerce?

Różne czynniki mogą mieć decydujący wpływ na efektywność optymalizacji. O czym mowa?

Popularne
HP Pavilion 6000
Test laptopa HP Pavilion dv6000

Wraz ze wzrostem popularności komputerów przenośnych, na rynku pojawia się coraz więcej firm oferujących tego typu urządzenia. Ale nie każda firma może się pochwalić wysoką renomą wśród klientów. Na pewno ten problem nie dotyczy firmy Hewlett-Packard...

40 gier komputerowych naszej młodości
40 gier komputerowych naszej młodości

Prezentujemy nostalgiczne wspomnienie o wspaniałych grach komputerowych, które bezlitośnie pożerały za młodu nasz cenny czas.

Mój własny serwer FTP
Mój własny serwer FTP

Artykuł przedstawia instalację i podstawową konfigurację najprostszych i bardzo popularnych serwerów ftp zarówno jeżeli chodzi o linuxa jak i System Windows XP