Multimedia - Technologie

Historia konsol wideo

2007-03-04 04:04:03
Dawno, dawno temu, za siedmioma górami i za siedmioma lasami... a dokładnie to w USA w 1958 roku pewien amerykański fizyk William A. Higinbotham, zaprezentował grę nazwaną „Tenis for Two". Wraz z Robertem Dvorakiem stworzyli urządzenie, dzięki któremu dwie osoby mogły odbijać pikselową piłeczkę nad siatką. Obraz był wyświetlany na oscyloskopie, a do sterowania używane były skonstruowane przez Dvoraka specjalne kontrolery, które umożliwiały nie tylko odbicie piłeczki, ale również kąt odbicia. W grudniu 1958 roku zaprezentowano projekt ludziom z branży, a roku później „Tenis for Two" użyto na pokazie w trakcie dni otwartych Brookheaven. Podczas prezentacji użyto większego wyświetlacza, a do gry dodano rozgrywkę na innych planetach z uwzględnieniem różnej grawitacji.



Pierwszą osobą, która stworzyła urządzenie przypominające domowe konsole do gier był Ralph Baer. Sprzedał on swoje dzieło firmie Magnavox, która roku później wprowadziła na rynek pierwszy domowy zestaw gier wideo Odyssey.

System nie zliczał wyników podczas gry, nie miał dźwięku ani kolorów. Biblioteka gier składała się z 12 tytułów, a do niektórych dodawane były przeźroczyste materiały, które naklejało się na ekran telewizora. Owe dodatki symulowały środowisko gry (np. boisko, lub kort), ponieważ Odyssey potrafił wyświetlać tylko pionową kreskę, kropkę dla piłki oraz dwie krótkie kreski symbolizujące graczy.


Kontrolery były wyposażone w okrągłą tarczę, która służyła do poruszania kreską na ekranie. Mimo, że te rozwiązania wydają się nam archaiczne to w tamtych czasach urządzenie to było bardzo zaawansowane.
W trakcie trzech lat obecności na rynku, sprzedano 100 tyś sztuk Odyssey, w cenie 100 USD za sztukę.
Rok 1972 był początkiem wojen konsolowym, otóż w tym roku Nolan Bushnell i Ted Dabney założyli firmę ATARI, która wypuściła grę ATARI PONG. Jako, że gra bazowała na tytule PING-PONG na konsolę Odyssey, tuż po premierze ATARI PONG firma ATARI została pozwana do sądu przez firmie Magnavox o kradzież patentu. Niestety producent Odyssey przegrał sprawę i wyłączność na tytuł, a firma ATARI zarobiła fortunę na systemie PONG.




Rok 1976 przyniósł spore zmiany w świecie konsol wideo, za sprawą systemu Fairchild Channel F. Urządzenie, co prawda nie zdobyło dużej popularności, jednak użyte w niej rozwiązania zagościły na stale w świecie elektronicznej rozgrywki. Fairchild Channel F była pierwszą konsola, która posiadała procesor (Fairchild F8 o prędkości 2 MHz) i obsługiwała gry umieszczone na pierwszych kartridżach. Kolejną innowacją był przycisk „Hold", który umożliwiał zatrzymanie gry. Urządzenie dysponowało przyciskiem zmieniającym prędkość gry, oraz kontrolerami, które umożliwiały ruch we wszystkich kierunkach.


Rok po ukazaniu się Fairchild Channel F, firma ATARI przystąpiła do ataku, prezentując system ATARI 2600. Konsola była na początku znana jako ATARI VCS (Video Computer System), a nazwa 2600 pojawiła się dopiero po pojawieniu się ATARI 5200.


ATARI 2600 dysponowała 8 bitowym procesorem MOS Technology 6507 z zegarem 1,19 MHz i posiadała 128 bajtów pamięci RAM. Nowy system ATARI czerpał garściami z Fairchild Channel F, czyli posiadał gry na wymiennych kartridżach, przyciski reset, select, zmiany obrazu na mono/kolor, zamiany poziomu trudności gry. Za pomocą portów DB9, które stały się standardem w innych urządzeniach tego typu, można było podłączyć dwa dżojstiki, które umożliwiały wykonywanie ruchu we wszystkich kierunkach.

Konsola sprzedawana była do wczesnych lat 90 i zostało wyprodukowanych około 25 milionów sztuk, a biblioteka gier składa się z ponad 900 tytułów.

Na przełomie lat 70/90 do gry wkracza firma Mattel wraz ze swoim urządzeniem Intellivision, które mimo, że należało do 8 bitowców, to potrafiło operować na instrukcjach o długości 10 bitów i zapisywać dane o długości 16 bitów. Dzięki lepszej jakości dźwięku i ładniejszej grafice niż na ATARI 2600, Intellivision szybko zdobył popularność.


W roku 1982 ATARI zaprezentowała system ATARI 5200, który miał konkurować z Intellivision Mattela. Nowa konsola ATARI była wyposażona w kilka innowacyjnych elementów takich jak automatyczna zmiana źródła sygnału TV, cztery porty na kontrolery, które były wyposażone w analogowy dżojstik, dwa boczne przyciski fire, klawiaturę numeryczną i przyciski Start, Pause i Reset.


W tym samym roku na rynku ukazał się Colecovision, który był bardziej zaawansowany technologicznie od konkurencji. System dysponował kontrolerami wyposażonymi w płaski dżojstik, dwa boczne przyciski i klawiaturę numeryczną. Colecovision była pierwszą konsolą, na którą pojawił się hit Nintendo, Donkey Kong.


Rok 1983 był przełomowym rokiem dla świata konsol, w Japonii firma Nintendo zaprezentowała komputer rodzinny (family komputer) zwany Famicom, który zdobył olbrzymią popularność w kraju kwitnącej wiśni, a w 1985 jako Nintendo Entertainment System (NES) zawojował rynek USA. W Europie i Polsce popularność Famicom zawdzięcza klonowi zwanemu Pegasus, który można było kupić w sklepach i na targowiskach.


Konsola została wycofana z rynku w 1995 roku, w tym czasie ilość tytułów na NES-a wynosiła ponad 1200. Szacuje się, że sprzedano ok. 62 mln sztuk tej konsoli i 500 mln gier przeznaczonych na ten system.

Kolejną konsolą z Japonii jest Sega Master System, która była bardziej zaawansowana technologicznie niż Famicom, ale polityka firmy Sega oraz wyniszczająca konkurencję polityka Nintendo odnośnie gier, nie przysporzyła temu urządzeniu popularności.


Wraz z ukazaniem się w 1987 roku na rynku japońskim konsoli NEC TurboGrafx 16, rozpoczęła się czwarta generacja konsol, zwana erą 16 bitowców. Jednak niedługo później Sega zadała cios wprowadzając Sega Mega Drive (Genesis w Ameryce Północnej) dzięki agresywnej kampanii marketingowej skierowanej do graczy i developerów, wygrała walkę z NECiem. Aby w pełni zaprezentować możliwości nowej konsoli Segi powstała gra „Sonic the Hedgehog", której główna postać, niebieski jeż Sonic, stała się maskotką firmy.


W momencie wprowadzenia na rynek konsoli Super Nintendo Entertainment System (SNES), konsolowa wojna rozgorzała na dobre, nie tylko pomiędzy producentami, ale również pomiędzy graczami i prasą.


Piąta generacja konsol, era maszyn 32 i 64 bitowych oraz wkroczenie w świat trójwymiarowych gier i napędów CD. W tym okresie nastąpiły zmiany również w świecie producentów. Do gry wkroczył Panasonic z 3DO Interactive i Sony z Playstation, natomiast ATARI przypieczętowała swój koniec jako producent sprzętu elektronicznego.


Kosztujący 700 USD 3DO Interactive był za drogi, przez co mimo wsparcia developerów, nie odniósł sukcesu. Problemu miało również ATARI ze swoim 64 bitowym Jaguarem, na którego nie było gier. Jedyne warte uwagi tytuły to Wolfenstein 3D, Doom, Alien vs Predator. Tak więc na rynku pozostali Sega Saturn, Sony Playstation, Nintendo 64.


Sega Saturn została stworzona głównie dla gier 2D, co prawda miała możliwość renderingu w czasie rzeczywistym grafiki trójwymiarowej, ale jej moc obliczeniowa była słaba. Mimo to maszyna Segi stała się kultowa właśnie dzięki arkadowym grą 2D.


Debiutancki produkt Sony, który początkowo miał być napędem CD dla konsoli Nintendo, okazał się strzałem w dziesiątkę, dzięki któremu firma stała się liderem na rynku gier telewizyjnych. Sony PlayStation (PSX) pojawił się na rynku japońskim pod koniec 1994 roku, kilka miesięcy później pojawił się w Stanach Zjednoczonych i Europie. W 2000 roku na rynku pojawiła się odnowiona wersja PSXa, która się nazywała PSone. Nowa wersja dysponowała przede wszystkim mniejszą, zgrabniejszą obudową.




Nintendo 64 było ostatnim przedstawicielem konsoli stacjonarnej wykorzystującej jako nośnik gier kartridże, z tego powodu zmniejszyło się zainteresowanie developerów nową konsolą Nintendo.


Ostatnim tchnieniem Segi na rynku sprzętu do grania był Dreamcast, który był pierwszą konsolą 128 bitową i zapoczątkował szóstą generację. Konsola zaczynała jako nakładka do konsoli Sega Saturn i była rozwijana w dwóch oddziałach Segi jako projekt Dural i Black Bel. Dzięki kooperacji firm Sega, Hitachi, NEC, Microsoft w 1998 roku na rynku ukazała się pierwsza 128 bitowa konsola. Makaron, bo tak nazywają fani tę konsolę, dysponuje procesorem Hitachi - SH-5 CPU, procesorem graficznym NEC Power VR2 i systemem Windows CE, dzięki któremu przenoszenie gier z PCta na DC jest łatwiejsze. Jako ciekawostkę można podać, że początkowo planowano wyposażyć konsolę w układ graficzny Voodoo firmy 3DFX, ale ostatecznie wykorzystano układ zaprojektowany przez NEC/Videologic.


Dreamcast był również pierwszą konsolą standardowo wyposażoną w modem a gry były przystosowane do sieciowej rozgrywki. Na DC pojawiły się takie konwersje znanych gier multiplayer jak Quake 3 czy Unreal Tournament. Konsola również ustanowiła rekord sprzedaży, który został pobity później przez Sony PlayStation 2. Dreamcast była ostatnią konsolą firmy Sega, przez niewłaściwą politykę i błędy marketingowe popełnione w przeszłości gracze odwrócili się od firmy, a Sega poprzestała na produkcji gier na inne konsole.

W 2000 roku na rynku pojawia się PlayStation 2, dzięki któremu Sony stabilizuje swoją pozycję na rynku. Nowa konsola nie była już przeznaczona tylko do gier, ale dzięki napędowi DVD, stała się domowym multimedialnym centrum.




W tym samym roku podczas Game Developer Expo, Bill Gates poinformował o konsoli stworzonej przez Microsoft, która się nazywa Xbox. Konsola Microsoftu została wyposażona w procesor Intela o częstotliwości 733 MHz, układ graficzny Nvidia NV2a 250 MHz, 64 MB RAM, i dysk twardy o pojemności 8 GB i napęd DVD. Dzięki polityce Microsoftu, który wraz z nową konsolą zaczął pozyskiwać developerów gier, konsola zdobyła sporą popularność na rynku.


Rok później do grona konsol next-gen dołącza Nintendo wraz ze swoim nowym dzieckiem GameCube. Nazwa urządzenia pochodzi od kształtu samej konsoli, która jest kostką o wymiarach 15 cm x 16 cm x 12 cm. Gacek nie zdobył takiej popularności jak jego konkurencja, choćby przez zastosowanie nietypowego nośnika Mini-DVD, przez co nie możliwe było odtwarzanie w niej filmów.


W 2005 roku na rynku pojawia się Xbox 360 i rozpoczyna się siódma generacja konsol gier, nazwana przez Microsoft erą High Definition.


Rok później pojawiają się Sony PlayStation 3 i Nintendo Wii. Nowa generacja konsol to przede wszystkim domowe centrum rozrywki, dostęp do usług sieciowych i wojna na ilość rdzeni procesora.


Wraz z pojawieniem się Wii, przyblakła gwiazda Nintendo znów zaczęła jaśniej świecić. Dzięki innowacyjnej rozgrywce nowa konsola sprzedaje się jak ciepłe bułeczki. Co prawda PS3, też się dobrze sprzedaje, ale przez problemy, które spotkały Sony, dostępność i cenę konsoli, producent PlayStaion 3 stracił część tortu na rzecz konkurencji, a zawłaszcza na rzecz Wii.


Wojna wśród konsol siódmej generacji dopiero się rozpoczyna, jak się zmieni ten rynek, kto zostanie, a kto przegra, okaże się za parę lat.


Marcin Kądziela


Słowa kluczowe: konsole gry Wii Xbox 360 Playstation 1 2 3 Nintendo Sony Sega GameCube PSX PSone Pegasus NES sNES
Komentarze
Redakcja dlaStudenta.pl nie ponosi odpowiedzialności za wypowiedzi Internautów opublikowane na stronach serwisu oraz zastrzega sobie prawo do redagowania, skracania bądź usuwania komentarzy zawierających treści zabronione przez prawo, uznawane za obraźliwie lub naruszające zasady współżycia społecznego.
  • dobry artykuł [0]
    azi
    2009-08-13 15:39:36
    Dobry artykuł, sporo się dowiedziałem lecz napotkałem parę błędów: Pierwsza część artykułu jest dobra, lecz w momencie gdy dodajesz nowe konsole zapominasz o ich opisaniu dzięki czemu trochę się można pogubić...
Zobacz także
Dragon's Dogma 2
Premiera gry Dragon's Dogma 2 - co trzeba wiedzieć? [WIDEO]

Tytuł w edycji pudełkowej ukazał się na PlayStation 5, Xbox Series X oraz PC w angielskiej wersji językowej.

Marvel 1943: Rise of Hydra
Zapowiedziano grę "Marvel 1943: Rise of Hydra" [WIDEO]

Zwiastun pokazuje konflikt między Kapitanem Ameryką a Czarną Panterą!

Polecamy
Zobacz ciekawe produkcje o tematyce XXX!
Najlepsze gry erotyczne na PC

Zobacz ciekawe produkcje o tematyce XXX!

Polecamy
Ostatnio dodane
Dragon's Dogma 2
Premiera gry Dragon's Dogma 2 - co trzeba wiedzieć? [WIDEO]

Tytuł w edycji pudełkowej ukazał się na PlayStation 5, Xbox Series X oraz PC w angielskiej wersji językowej.