Co musi hostingodawca?
2009-09-02 10:41:44Serwer to podstawa funkcjonowania strony WWW. Zagwarantowanie pełnego bezpieczeństwa umieszczonych na nim danych powinno być priorytetem dla usługodawców hostingowych.
Decydując się na zakup serwera warto sprawdzić i przetestować wszystkie zabezpieczenia gwarantowane w umowie. Na co zwrócić szczególną uwagę? Niebezpieczeństwo dla serwera może napłynąć tak z zewnątrz, jak i ze strony jego użytkownika. Mając na uwadze to pierwsze, usługodawca powinien zapewnić swoim klientom maksymalną ochronę przed spamem i wirusami. Należy sprawdzić, czy w opisie usługi istnieje zapis o działaniu filtrów antyspamowych i antywirusowych, by przechowywane dane nie były narażone na działanie niepożądanych programów.
Obok zagrożeń zewnętrznych istnieje grupa zagrożeń wynikających z działalności użytkownika w obrębie serwera. Jest to zazwyczaj skasowanie lub nieprawidłowe nadpisanie plików. Ryzyko utraty danych mogą zminimalizować kopie bezpieczeństwa danych, tzw. backupy. Wybierając dostawcę usług warto sprawdzić jak często wykonywany jest backup (np. serwis nazwa.pl wykonuje kopie co 24h), jak długo przechowywane są kopie oraz czy dostęp do nich jest płatny. Niewielu klientów ma także świadomość, że hostingodawca powinien zagwarantować w umowie tzw. Service Level Agrement (SLA), czyli utrzymanie i systematyczne poprawianie ustalonego między klientem a usługodawcą poziomu jakości usługi.
Warto sprawdzić zapisy w umowie dotyczące na przykład dostępności serwera w skali roku. Realizację ustalonych zapisów, gwarantują procedury, które obejmują bieżące monitorowanie przez usługodawcę jakości usług i wewnętrzne przeglądy osiąganych wyników.
Beata Mosór
NetArt