Internet - Technologie

Forum Romanum kontra forum internetum

2014-02-05 08:33:15

Rzymskie forum było pokaźnym placem w centrum miasta, dzisiejsze fora ograniczają się do rozmiarów ekranu komputera. Podobnie jak w starożytności, również i dziś forum służy za miejsce spotkań towarzyskich, dyskusji społecznych czy dobijania targu. I tak samo jak dawniej, by skorzystać w pełni z dobrodziejstw forum, trzeba umieć wyłuskać wartościowe informacje z chaotycznego zgiełku i krzyku przekupek czy lokalnych wariatów.

Choć nie każdy internauta jest jednocześnie aktywnym forumowiczem (liczba osób regularnie udzielających się na forach nie osiąga 50% wszystkich użytkowników internetu), to statystyki mówią same za siebie: posty zamieszczone na najpopularniejszych tego typu portalach liczą się dziś w setkach milionów, a zarejestrowani na nich użytkownicy – w dziesiątkach tysięcy. Sama ilość forów funkcjonujących w internecie jest zmienna, ponieważ stron tego typu wciąż przybywa i są to fora o najrozmaitszej tematyce i skali.

Najwięcej użytkowników mają fora związane z dużymi portalami informacyjnymi, dające możliwość komentowania zamieszczanych artykułów. Każdy news generuje nową dyskusję, a target takich forów jest praktycznie nieograniczony: różnorodne tematy wiadomości dotyczą grup o tak różnych zainteresowaniach, że uczestnicy takiego panelu dyskusyjnego reprezentują rozmaite grupy społeczne.

Istnieją jednak również liczne fora o bardziej sprecyzowanej tematyce, czyli samodzielne strony od początku projektowane jako fora. Te zrzeszają ludzi o wspólnych zainteresowaniach czy problemach i niejednokrotnie są miejscem powstawania prawdziwych społeczności, których uczestnicy rozpoznają się nawzajem i traktują jak znajomych, a czasem również przenoszą swoją znajomość do rzeczywistości.

Tematy, na które dyskutuje się na forach są najrozmaitsze: od błahych, stanowiących dla uczestników raczej źródło rozrywki niż informacji (np. poświęcone Harry'emu Potterowi www.hpn.pl), poprzez takie, które pomagają w edukacji i rozwijaniu pasji (jak www.matematyka.pl), po naprawdę poważne, na których uczestnicy zwracają się do ekspertów po rzetelne wiadomości i porady z danej dziedziny (jak np. www.kredytforum.pl).

Po co nam to?

Socjologowie internetu mieliby wiele do powiedzenia na temat tego, co daje nam udział w rozmaitych internetowych społecznościach, komentowanie zamieszczanych na stronach treści, dyskusje na forach. Powodów wchodzenia na fora internetowe jest wiele: najczęstszym z nich jest poszukiwanie informacji. O to, czego nie dowiemy się z instrukcji obsługi urządzenia, możemy dopytać uczestników odpowiedniego forum, którzy korzystają z dokładnie takiego samego sprzętu. Jeśli laryngolog z mojej dzielnicy reklamuje się jako najlepszy w mieście, warto to zweryfikować na forum. Czym farbujecie pisanki na zielono? Dlaczego nie działają mi sterowniki? Czy pracodawca ma prawo wypowiedzieć mi umowę? Co zrobić z uciążliwymi sąsiadami? - na wszystkie te pytania znajdziemy odpowiedzi na forach internetowych. Dziś „zasięganie języka” u znajomych przekształciło się w zasięganie go u nieznajomych z internetu. Często osiągamy ten efekt szybciej i łatwiejszym kosztem. Tyle, że nie zawsze od zaufanych osób.

Kolejnym powodem logowania się na forach jest poszukiwanie towarzystwa ludzi o podobnych zainteresowaniach. Nie zawsze musi się to wiązać z wymianą przydatnych informacji: czasem forumowicze po prostu chwalą się nawzajem swoimi osiągnięciami w danej dziedzinie, rozmawiają o swoich sukcesach, planach i spostrzeżeniach. Młoda mama opisująca pierwsze ząbki swojego dziecka czy domorosły elektronik wstawiający zdjęcie własnoręcznie skonstruowanego radia zaspokajają w ten sposób swoją potrzebę akceptacji i bycia częścią grupy o wspólnych zainteresowaniach.

Trzecią, niezwykle ważną przyczyną uczestniczenia w forach jest zamieszczanie reklam. Reklamodawcy, czy to jawni, czy kamuflujący swoje oferty w niby-swobodnych komentarzach, stanowią znaczny procent zarejestrowanych na forach użytkowników. Umieszczając reklamę jako wypowiedź na forum tematycznym firma ma pewność, że niskim kosztem trafia w pożądane grono odbiorców. Ta forma reklamy, nazywana marketingiem szeptanym, ma tę przewagę nad reklamami telewizyjnymi czy radiowymi, że nie jest podawana wprost jako nachalna zachęta do nabycia produktu, lecz sprawia wrażenie spontanicznej rekomendacji, wyrażonej niejako przy okazji poruszenia danego tematu. Taka opinia jest bardziej wiarygodna od tradycyjnej reklamy, ponieważ jej odbiorcy nie wiedzą, że nadawca skrywający się za neutralnym nickiem internetowym, ma w tej dyskusji za zadanie jedynie zwrócić czyjąś uwagę na konkretny produkt.

Nie zawsze jednak wchodzimy na forum z zamiarem uczestniczenia w dyskusji: często wystarcza nam przejrzenie już zamieszczonych postów, bez zabierania głosu. Na Forum Romanum również wielu obywateli przychodziło, żeby po prostu posłuchać, pochłonąć atmosferę, „poprzebywać” z ludźmi.

Czy to jeszcze my?

Niektóre ludzkie potrzeby się nie zmieniają, dlatego, podobnie jak starożytni Rzymianie, również i my jesteśmy stworzeniami stadnymi, poszukującymi towarzystwa i akceptacji. Sporo jednak dzieli nas od przodków. Przede wszystkim dzięki anonimowości, której wrażenie daje internet, na forach internetowych spotkać można o wiele odważniejszych dyskutantów niż na rzymskim rynku. Nie wiedzieć czemu, nawet nieśmiała, zakompleksiona szara myszka siedząc w domowym zaciszu przy klawiaturze komputera potrafi prezentować w internecie zdecydowane poglądy w zdecydowany sposób. Najbardziej wstydliwi odzierają się na forach z intymności, rozmawiając z obcymi ludźmi o najbardziej osobistych sprawach, bo tylko tam się tego nie wstydzą. W ten sposób powstają fora, na których nastolatki opowiadają i doradzają sobie nawzajem w kwestiach związanych z seksualnością i kontaktami z płcią przeciwną czy portale dyskusyjne dla „zawodowych podrywaczy”, którzy w pozbawiony emocji sposób opisują skuteczne techniki i strategie uwodzenia. Ponadto w komentarzu pod artykułem o wiele łatwiej jest nazwać głupkiem kogoś, kto nie zgadza się z naszymi poglądami, niż w dyskusji wprost (a swoją drogą może warto podsunąć analitykom internetu zadanie oszacowania, jaki procent internetowych dyskusji kończy się wzajemnym obrażaniem forumowiczów?).Tego typu prowokacyjne zachowania, nazywane w slangu forumowym „trollowaniem” są powszechne, choć zakazane przez tzw. netykietę (więcej na ten temat na stronie: http://pl.wikipedia.org/wiki/Netykieta).

Szum informacyjny

Internetowa anonimowość jest jednak złudna. Im bardziej angażujemy się w dyskusję, im częściej się wypowiadamy, tym więcej informacji o sobie zostawiamy na zawsze w cyberprzestrzeni. A tam nic nie ginie, nic nie zostaje zapomniane: ani się obejrzymy, a już rozmówcy wiedzą, gdzie mieszkamy, ile zarabiamy, czym się zajmujemy, do której szkoły chodzą nasze dzieci. Najprawdopodobniej większość z nich nic z tą wiedzą nie zrobi, bo nie jest im ona do niczego potrzebna: każdy gdzieś mieszka, coś ma i kogoś zna – cóż z tego?

Idąc dalej tym tropem w forumowych dyskusjach przekonujemy się, że zawsze znajdzie się ktoś, kto zgadza się z naszą opinią i ktoś, kto się nie zgadza. Pytając o to, który z dwóch produktów jest lepszy, ostatecznie dowiemy się najpewniej, że...oba. A prosząc o radę, czy powinniśmy postąpić tak, czy inaczej, zazwyczaj otrzymamy odpowiedzi świadczące o tym, że „i tak, i inaczej”. Im więcej dyskutantów, tym więcej opinii. Zanim więc zdamy się całkowicie na to, co doradzą nam obcy ludzie, warto zastanowić się, na które z tysięcy forum zajrzeć, by zasięgnąć opinii mędrca, a nie lokalnego oszołoma. Starożytni Rzymianie nie mieli tego komfortu.

ip

Słowa kluczowe: forum internetowe okrzyści zagrożenia forum kredytowe opinie
Komentarze
Redakcja dlaStudenta.pl nie ponosi odpowiedzialności za wypowiedzi Internautów opublikowane na stronach serwisu oraz zastrzega sobie prawo do redagowania, skracania bądź usuwania komentarzy zawierających treści zabronione przez prawo, uznawane za obraźliwie lub naruszające zasady współżycia społecznego.
Zobacz także
Jak zwiększyć swoją popularność na TikToku?
Jak zwiększyć swoją popularność na TikToku?

Zobacz, jak działa algorytm aplikacji.

bankowość mobilna
Raport NetB@nk: III kwartał z dalszym wzrostem aktywnych użytkowników aplikacji mobilnych

Łączna liczba użytkowników aplikacji mobilnych przekroczyła 21 milionów.

BBC
BBC Podcasts Premium już w Polsce

Ile będzie kosztowała usługa?

Polecamy
rÃłd smoka
Top 10 memów dotyczących serialu "Ród smoka" [1-2 odcinek]

Zobacz, co o nowym serialu HBO sądzą internauci.

Facebook Dating
Facebook Dating już dostępny w Polsce - znajdź swoją parę!

Zobacz, jak działa najnowsza aplikacja randkowa stworzona przez Facebooka.

Polecamy
Ostatnio dodane
Jak zwiększyć swoją popularność na TikToku?
Jak zwiększyć swoją popularność na TikToku?

Zobacz, jak działa algorytm aplikacji.

bankowość mobilna
Raport NetB@nk: III kwartał z dalszym wzrostem aktywnych użytkowników aplikacji mobilnych

Łączna liczba użytkowników aplikacji mobilnych przekroczyła 21 milionów.