Dane na serwerze muszą być chronione backupem
2010-06-30 10:19:48Dane znajdujące się na serwerach, mają zazwyczaj trudną do określenia wartość. Często są one bezcenne - zwłaszcza dla korzystających z hostingu przedsiębiorstw.
Utrata plików niezbędnych do wyświetlenia firmowej strony WWW sprawi, że klienci nie będą mogli zapoznać się z ofertą przedsiębiorstwa, a także z niej skorzystać. Taka sytuacja pociąga za sobą straty finansowe i czasowe związane z koniecznością przywrócenia pełnej funkcjonalności strony WWW. Jednak na serwerze najczęściej znajduje się nie tylko witryna. Należy pamiętać, że swoje miejsce ma na nim również korespondencja elektroniczna przesyłana wewnątrz firmy oraz ta wymieniana z klientami i kontrahentami. Jeżeli nie była ona pobierana na dysk komputera przez odpowiedni program zwany klientem poczty e-mail, to jej strata może znacznie utrudnić funkcjonowanie przedsiębiorstwa. Podobnie jest, jeżeli na serwerze archiwizowane były dokumenty, posiadające duże znaczenie dla firmy. Rozwiązanie takie powinno chronić ważne pliki przed utratą, np. w wyniku uszkodzenia firmowego komputera. Jednak jest tak tylko wtedy, gdy sam serwer jest należycie zabezpieczony.
Aby ochronić swoich Klientów przed podobnymi sytuacjami, profesjonalni usługodawcy w odpowiedni sposób zabezpieczają swoje serwery. Taka ochrona polega z jednej strony na zapewnieniu odpowiedniej infrastruktury (własne Data Center, ochrona przeciw pożarowa i antykradzieżowa oraz alternatywne źródła energii), z drugiej na tworzeniu tzw. backupów, czyli kopii bezpieczeństwa. Polegają one na kopiowaniu zawartości serwerów na niezależne nośniki. Niezmiernie ważne jest, aby procedura ta odbywało się regularnie. Przykładowo w serwisie nazwa.pl kopie wykonywane są co 24 godziny. Backupy takie są również bardzo pomocne, gdy dane z serwera zostaną przypadkowo usunięte przez samego użytkownika. Zarchiwizowane pliki pozwolą na szybkie ich przywrócenie.
Wybierając usługodawcę, powinno się poznać specyfikację usługi, znajdującą się na jego witrynie. Należy zwrócić uwagę na częstotliwość wykonywania kopii bezpieczeństwa, czas ich przechowywania oraz na to, czy wydanie kopii pociąga za sobą jakieś koszty. Dobra decyzja pozwoli uniknąć straty czasu, pieniędzy i niepotrzebnego stresu.
Alicja Marciniak
NetArt